Selectieve nieuwsbrieven

Selectieve nieuwsbrieven

Ben jij een ondernemer met verschillende doelgroepen? Dan is misschien niet elke nieuwsbrief even relevant voor al je klanten!

Voor sommige ondernemers is het simpel: één product. Eén dienst. Eén nieuwsbrief.

Maar voor de meeste onder ons is het zo eenvoudig niet!

Vaak heb je meerdere diensten die niet altijd voor iedereen toegevoegde waarde zijn. Ik probeer dit beter uit te leggen met enkele voorbeelden.

Je hebt een winkel die spelletjes voor Playstation en Xbox verkoopt.  Typisch heeft een klant of het ene, of het andere.  Een verstokte Playstation-klant heeft geen boodschap aan Xbox-aanbiedingen.

Je hebt een kledingzaak voor dames en heren.  Een vrijgezelle vrouw heeft geen nood aan promoties voor mannenkleren!

 

Kan het kwaad?

Ja, eigenlijk wel.  Want je klant heeft niet altijd door dat je soms wél nuttige dingen doorstuurt. De klant zoekt gewoon zo snel mogelijk naar de “uitschrijven”-link in je nieuwsbrief!

Het is dus wel degelijk belangrijk om naar vrijgezelle vrouwen enkel de mails te sturen voor dameskledij.  Of om de lezer zelf te laten beslissen welke mails hij/zij wil ontvangen!

 

Een goed voorbeeld

An Wens MauriceHet is een tijdje geleden dat ik mijn kater nog gebruikt heb als marketing-tool, dus hier gaan we dan 🙂

Maurice zijn voeding (en ontelbare hoeveelheid speelgoed!) komt van zooplus.nl.  Zij verkopen echter niet alleen producten voor katten, maar ook voor honden, vogels, paarden en zelfs vissen!

Maar als klant mag ik zelf kiezen welke promotie ik in mijn mailbox ontvang. En dus krijg ik netjes enkel en alleen de reclame voor katten!

En dat vind ik heel aangenaam. Ik moet niet zitten zoeken welke informatie ik leuk vind: ik wéét dat het relevante info zal zijn!

 

Helemaal niet ingewikkeld!

Je kan in Mailchimp heel handig “subgroepen” aanmaken.  En zo kies je zelf welke nieuwsbrief je naar welke subgroep stuurt. Heb je er eentje die voor iedereen interessant is? Dan stuur je die naar heel de groep!

En het is helemaal niet zo moeilijk.

klik op de afbeelding om te vergroten

In de vorige Mailchimp-nieuwsbrief liet ik mijn lezers kiezen welke mails ze willen ontvangen:

  • Tips voor Facebook
  • Tips voor je eigen website
  • Tips voor Mailchimp

Die drie categorieën heb ik in mijn lijst opgenomen als velden.  Bij elke persoon staat er nu:

  • Facebook: ja/nee
  • Website: ja/nee
  • Mailchimp: ja/nee

 

Zelf keuze-vragen toevoegen

Klik bovenaan op “Lists” en klik vervolgens op de lijst die je wil wijzigen.

Klik op “Settings” en kies uit het menu voor “List fields and *MERGE* tags.

An Wens Mailchimp Tips
klik op de afbeelding om te vergroten

 

 

De Facebook, Website, Mailchimp-vragen zien er bij mij zo uit:

An Wens Mailchimp Tips
klik op de afbeelding om te vergroten

 

 

Je kies onderaan voor “Add A Field” en vervolgens “Radio Buttons”

An Wens Mailchimp Tips
klik op de afbeelding om te vergroten

 

 

Het scherm zal zich opnieuw laden en je ziet onderaan het nieuwe veld staan.

An Wens Mailchimp Tips
klik op de afbeelding om te vergroten

 

 

Pas de vraag aan

klik op de afbeelding om te vergroten

 

  1. Het eerste wat je doet, is “Untitled” wijzigen in de vraag die je aan je lezer wil stellen. In mijn geval “Wil je Facebook tips ontvangen?”
  2. Daarnaast staat een vakje dat je aan vinkt als je dit als verplicht veld wil behandelen.  Dat wil zeggen dat je lezers, wanneer ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief, dit veld moeten invullen. Ik raad aan om zo weinig mogelijk velden verplicht te maken!
  3. Daarnaast staat het vakje dat je aanvinkt wanneer het veld zichtbaar moet zijn voor je lezers.  Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een veld alleen achter de schermen gebruikt om je lezers in te delen.  Bv of een lezer ooit iets bij je gekocht heeft of niet. Dat is informatie die niet perse zichtbaar moet zijn op zijn/haar profiel.
  4. Het veld waarin staat “MMERGE3” mag je zo laten. Ik kom er later nog op terug wat dit precies wil zeggen en hoe je het moet gebruiken.
  5. Het laatste veld van deze regel, dient om de ‘default waarde’ in te vullen. Dit is enkel nodig wanneer je het veld niet als “verplicht” hebt aangeduid.  Als mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, en ze geven geen keuze op, wat moet er dan standaard ingevuld worden?

 

Pas de mogelijke antwoorden aan

En dat brengt ons meteen naar de velden onderaan “Options”.

 

An Wens Mailchimp Tip

 

Hierin (6) vul je alle mogelijke antwoorden op je vraag in. In mijn geval dus “ja” en “nee”. In elk vak vul je één antwoord in.

Heb je maar twee mogelijke antwoorden? Dan duw je op de cirkel met “-” (8) om een antwoord te verwijderen.

Heb je er meer dan drie, dan duw je op de cirkel met “+” (7) om nog een extra antwoord toe te voegen.

 

En voila! Nu is je lijst klaar om met sublijsten te gaan werken!  In mijn volgende nieuwsbrief leg ik uit hoe je dat precies aanpakt.

Ben je nog niet ingeschreven? Doe dat dan snel!

 

Ontvang GRATIS tips voor jouw Facebook, website en nieuwsbrief!

Maximum één keer per week en je kan altijd weer uitschrijven.